Trzeciego grudnia do planetoidy Bennu dotarła sonda kosmiczna Osiris-REX. Odczyty z czujników sondy wskazują, że na planetoidzie była kiedyś woda. Celem misji jest szczegółowa analiza trajektorii planetoidy Bennu. Kolejnym z celów misji jest zbadanie planetoidy pod kątem chemicznym oraz tego, czy planetoidy mogły przyczynić się do powstania życia na Ziemi.

Czy jest woda na planetoidzie?

Podczas grudniowego zbliżenia do planetoidy Bennu, sonda Osiris-REX przeskanowała dokładnie ciało niebieski.

Czy jest woda na planetoidzie Bennu? Bennu sofotografowana 16.11.2018 przez sondę Osiris-REX z odległości 136 km. Źródlo: NASA/Goddard/University of Arizona.

Czujniki zamontowane na pokładzie sondy badają widmo odbitego od planetoidy promieniowania. Dzięki temu naukowcy są w stanie stwierdzić z jakich atomów zbudowana jest jej powierzchnia. Czy znajduje się tam jednak woda? Na podstawie odczytów, naukowcy odkryli, że na powierzchni planetoidy znajdują się uwodnione minerały co oznacza, że jej powierzchnia miała w przeszłości kontakt z wodą. Według naukowców to dowód na to, że woda na planetoidzie Bennu była obecna w przeszłości.

Bennu jest jednak zbyt mały, aby kiedykolwiek utrzymać na powierzchni płynną wodę. Naukowcy podejrzewają jednak, że planetoida ta jest kawałkiem znacznie większej planetoidzie, które w przeszłości uległa zderzeniu i rozpadowi. Dane z czujników sondy wskazują, że w przeszłości jednak gościła tam woda w stanie ciekłym.

Sonda Osiris-REX aktualnie coraz bardziej zbliża się do planetoidy, aby w ostatni dzień 2018 roku wejść na orbitę wokół niej. Sonda będzie skanować i badać powierzchnię planetoidy, aby wybrać najlepsze miejsce, z którego pobierze próbki materii.

W 2020 roku Osiris-REX pobierze próbki materii a planetoidy. Zbierze ona od 60 do 2000 gram materii, która potem zostanie dostarczona na Ziemię.

Sonda Osiris-REX powróci na Ziemię w roku 2023. Czy do tego czasu uzyskamy kolejny dowody, że na planetoidzie była kiedyś woda?

Logo misji Osiris-REX. Źródło: Wikipedia.

Planetoida Bennu odkryto w roku 1999. Obiega Słońce w ciągu 1 roku i 71 dni w średniej odległości 1,13 AU. Orbita planetoidy przecina się z orbitą Ziemi istnieje więc ryzyko kolizji z tą planetoidą. Sonda Osiris-REX została wysłana w jej kierunku w 2016 roku.

Przeczytaj także:

Źródło: https://www.skyandtelescope.com/astronomy-news/osiris-rex-finds-hints-of-past-water-on-asteroid-bennu/