Drugi miesiąc roku zafunduje nam już na samym początku niezwykłe zjawisko – zakrycie Saturna przez Księżyc.

Jeśli chodzi o zjawiska zakryć obiektów przez Księżyc, to nie są one rzadkością. Niemal codziennie Księżyc swoją tarczą zakrywa, bądź odkrywa jakieś gwiazdy. Takie zjawiska najlepiej oglądać przez teleskop, aby dokładnie „wyłapać” moment zakrycia gwiazdy. Czasami zdarza się, że Księżyc zakrywa bardzo jasne gwiazdy, np. Aldebarana, czy Regulusa. Zakrycia planet przez Księżyc są rzadkością.

Mamy to szczęście, że w najbliższą sobotę, tj. 2 lutego będziemy mogli oglądać zakrycie Saturna przez Księżyc. Nie będzie to jednak zjawisko łatwe do obserwacji, ponieważ warunki nie będą tymi, które możemy sobie wymarzyć. Dlaczego?

Kiedy i jak obserwować zakrycie Saturna?

Do zakrycia Saturna przez Księżyc dojdzie już w najbliższą sobotę, 2 lutego około godziny 7 rano. Pamiętajmy, że w różnych miejscach czas kontaktu tarczy Księżyca z tarczą planety będzie inny. Dlatego też na końcu artykułu znajdziecie tabelę z podanymi momentami dla kilku miast Polski.

Samo zakrycie Saturna będzie miało miejsce bardzo nisko nad południowo – wschodnim horyzontem, na wysokości poniżej 10°. Dodatkowym utrudnieniem będzie fakt, że niebo będzie już powoli jaśniało. Dla centralnej Polski zjawisko rozpocznie o godzinie 6:59, a wschód Słońca nastąpi około 7:13. Do obserwacji musimy więc użyć sprzętu optycznego – najlepiej teleskopu.

Zjawisko zakrycia Saturna potrwa około 42 minuty i wykorzystując teleskop do obserwacji powinniśmy mieć spore szanse na dostrzeżenie odkrycia Saturna przy nieoświetlonej krawędzi tarczy Księżyca. Zjawisko odkrycia będzie jeszcze trudniejsze do obserwacji ze względu na całkowicie jasne niebo i bliskie położenie obu obiektów od Słońca na niebie.

Niemniej jednak warto poświęcić sobotni poranek i udać się w dogodne miejsce z odsłoniętym południowo – wschodnim horyzontem, aby móc zaobserwować i być może zarejestrować zakrycie Saturna przez Księżyc.

Jak wyżej wspominałem zamieszczam tabelkę z podanymi momentami zakrycia Saturna przez Księżyc dla największych miast Polski.

Zakrycie Saturna - momenty dla kilku miast Polski
Zakrycie Saturna – momenty dla kilku miast Polski

A tak wyglądało zakrycie Saturna w maju 2007.

Zakrycie Saturna - maj 2007. ©David Le Conte
Zakrycie Saturna – maj 2007. ©David Le Conte

Gorąco zachęcam do obserwacji tego rzadkiego zjawiska i dzielenia się Waszymi zdjęciami.

2 Replies to “Zakrycie Saturna przez Księżyc