Pies Wielki – Canis Major (CMa)

Wielki Pies to konstelacja południowego nieba, nierozłączna od mitycznego myśliwego Oriona, który za nim podąża. Nieco dalej na północ znajduje się drugi pies – Mały Pies, który również towarzyszy myśliwemu na niebie.

Wielki Pies jest 43. co do wielkości gwiazdozbiorem na niebie. Leży w otoczeniu Gołębia, Zająca, Jednorożna oraz Rufy. Gwiazdozbiór ten należy do zimowych gwiazdozbiorów i najlepiej go obserwować początkiem lutego w okolicach godziny 22, z początkiem marca około 20, a także w styczniu w okolicach godziny 23-24. Wtedy to wznosi się on najwyżej na niebie i z centralnej Polski możemy go obserwować na wysokości około 15-20° nad horyzontem. (Jak mierzyć odległości kątowe na niebie.)

Mapa prezentująca gwiazdozbiór Wielkiego Psa

Najjaśniejsze gwiazdy Wielkiego Psa

α Canis Majoris – Syriusz

Chyba każda osoba interesująca się astronomią wie o jakiej gwieździe teraz piszę. Syriusz znany jest też pod nazwą psia gwiazda. Jest to po Słońcu najjaśniejsza gwiazda na ziemskim niebie. Jej jasność wynosi -1,46m a odległość od Ziemi to tylko 8,5 roku świetlnego. Pod względem odległości od Układu Słonecznego jest to 5. gwiazda. W rzeczywistości Syriusz to układ dwóch gwiazd. Jaśniejszy składnik Syriusz A jest obiegany przez białego karła Syriusza B raz na 50 lat. Jaśniejszy składnik jest dwa razy masywniejszy od Słońca i świeci 25 razy jaśniej, natomiast Syriusz B posiada masę 0,98 masy Słońca i jest jednym z najbardziej masywnych znanych karłów.

ε Canis Majoris – Adhara

Adhara to druga pod względem jasności gwiazda Wielkiego Psa i 24. jeśli chodzi o wszystkie gwiazdy. Jest to układ podwójny położony 430 lat świetlnych od Ziemi. Jaśniejszy składnik ma jasność 1,5m, natomiast jego towarzysz o jasności 7,5m jest położony w odległości 7,5″.

δ Canis Majoris – Wezen

Jest to biało-żółty nadolbrzym typu widmowego F, położony 1800 lat świetlnych od Ziemi. Na niebie świeci jasnością 1,83m. Jest to trzecia pod względem jasności gwiazda konstelacji, jej wiek szacuje się na 10 milionów lat. Naukowcy przewidują, że w ciągu 100000 lat zamieni się w czerwonego nadolbrzyma lub supernową.

τ Canis Majoris

Gromada otwarta NGC2362.

Gromada otwarta NGC2362.[źródło: hubblespacephotos.com]

Gwiazda położona 3200 lat świetlnych od Ziemi. Jest to najjaśniejsza gwiazda gromady otwartej NGC2362 otoczonej mgławicą. Sama gromada ma średnicą 8′ i z łatwością może byś dostrzeżona spoza miasta przez lornetki i niewielkie teleskopy.

Obiekty głębokiego nieba (DSO)

Messier41 – gromada otwarta

Jest to gromada otwarta w Wielkim Psie, położona 4º na południe od Syriusza. Jasność gromady to 4,50m i spoza miasta widoczna jest bez problemu gołym okiem jako rozmyta mgiełka, warto jednak skierować na nią chociażby lornetkę, aby zobaczyć, że to nie mgiełka, ale skupisko gwiazd o jasności do 13m, których w gromadzie jest 150. Odległość do gromady to około 2300 lat świetlnych.

Gromada otwarta M41. [źródło: astroimages.de]

NGC2359 – Hełm Thora

Jest to mgławica emisyjna, która oglądana na astrofotografiach przypomina hełm nordyckiego boga Thora. Średnica mgławicy wynosi około 30 lat świetlnych i jest położona od Ziemi w odległości około 15000 lat świetlnych. W centrum mgławicy znajduje się ekstremalnie gorący olbrzym Wolfa-Rayeta, która znajduje się na etapie tuż przed wybuchem supernowej.

Mgławica emisyjna NGC2359 (Hełm Thora). [źródło: azastronomy.com]

Współrzędne mgławicy:
α: 07h18m30.0s
δ: +13º14’00”

NGC2207 oraz IC2163

Są to dwie galaktyki, które ulegają kolizji. Obie spiralne galaktyki odległe od Ziemi o około 80 milionów lat świetlnych zostały odkryte przez Johna Herschela w 1835 roku. Posiadają jasności odpowiednio 12,2m oraz 11,6m. W galaktyce NGC2207 odkryto supernowe w latach 1975, 1999 oraz 2003.

Zderzające się ze sobą galaktyki NGC207 oraz IC xxxx [źródło: astrosurf]