Delfin – Delphinus (Del)

Gwiazdozbiór Delfina położony jest na północnym nieboskłonie. Najlepiej obserwować go w połowie września w okolicach godziny 21, kiedy to góruje na wysokości około 50° stopni nad horyzontem. W takim samym położeniu ujrzymy go w połowie października około godziny 19. Pod względem wielkości jest to konstelacja niepozorna, gdyż zajmuje powierzchnię 189 stopni kwadratowych, co klasyfikuje go na 69. miejscu pośród wszystkich gwiazdozbiorów. Pomimo swojej niepozorności Delfin jest ciekawym obszarem do obserwacji, gdyż zawiera 5 gwiazd wokół których krążą planety. Nie znajdziemy natomiast w jego granicach ani jednego obiektu z katalogu Messiera. Jego charakterystyczny kształt tworzy 5 gwiazd o zbliżonej jasności układające się na kształt podobny do latawca.

Położenie gwiazdozbioru Delfina w połowie września o godzinie 21, oraz w połowie października o godzinie 22. Kliknij, aby powiększyć.

Mapa gwiazdozbioru Delfina. Kliknij, aby powiększyć.

Alpha Delphini – α Delphini
Jest to najjaśniejsza gwiazda w gwiazdozbiorze Delfina. W rzeczywistości jest to gwiazda wielokrotna i składa się z siedmiu składników. Składniki A i G są powiązane ze sobą grawitacyjnie, natomiast składniki B, C, D, E i F sa wizualnie podwójnymi gwiazdami. Zarówno składnik A jaki G położone są w odległości 241 lat świetlnych od Ziemi

Beta Delphini – β Delphini
Gwiazda ta w roku 1873 została odkryta jako gwiazda podwójna. Jej składniki to olbrzym i nadolbrzym typów widmowych F5III i F5IV. Szacuje się, że wiek tego systemu gwiezdnego to 1,8 miliarda lat. Składniki położone są w odległości 101 lat świetlnych i okrążają się wzajemnie raz na 26,6 roku. Składniki są oddzielone od siebie 0 zaledwie 0,44″ co czyni je niezmiernie trudnymi do rozdzielenia amatorskimi teleskopami.

Gamma Delphini – γ Delphini
Jest to kolejna podwójna gwiazda w Delfinie. Jej składniki to żółty karzeł oraz pomarańczowy podolbrzym. Składniki posiadają jasności 5,14 oraz 4,27. Od roku 1999 przypuszcza się, że wokół drugiego składnika układu może krążyć planeta, jednak do tej pory nie udało się tego w 100% potwierdzić.

NGC 6934
Jest to gromada kulista w gwiazdozbiorze Delfina, położona w odległości 50000 lat świetlnych od Ziemi, została odkryta w roku 1785 przez Williama Herschela. Obiekt jest dostępny obserwacjom amatorskim teleskopem.

Gromada kulista NGC 6934 .Zdjęcie wykonał Kosmiczny Teleskop Hubble’a