Pegaz – Pegasus (Peg)

Gwiazdozbiór Pegaza położony jest całkowicie na północnej półkuli nieba. Jest jedną z największych konstelacji. Jak większość po raz pierwszy skatalogowany został w II w. przez Ptolemeusza. Symbolizuje mitycznego greckiego konia ze skrzydłami. Jego charakterystyczną sylwetkę tworzą cztery gwiazdy podobnej jasności ułożone w wielki kwadrat.
Pegaza najlepiej obserwować na początku października o godzinie 23. W podobnym położeniu znajdziemy go na początku listopada o godzinie 21 oraz na początku grudnia około godziny 19. Góruje wtedy na wysokości około 60-70° nad południowym horyzontem.

Położenie gwiazdozbioru Pegaza na początku listopada o godzinie 21.

Pegaz jest siódmą co do wielkości konstelacją na niebie, zajmuje powierzchnię 1121 stopni kwadratowych.

Mapka przedstawiająca gwiazdozbiór Pegaza

Niebieskimi sąsiadami Pegaza są: Andromeda, Wodnik, Łabędź, Delfin, Źrebię, Jaszczurka, Ryby i Lis. Pegaz zawiera jeden obiekt z katalogu Messiera oraz 9 gwiazd, wokół których odkryto krążące planety.

Markab – α Pegasi

Należy do typu widmowego B9 i jest olbrzymem. Jej jasność wynosi 2,5m i położona jest od Ziemi w odległości 133 lat świetlnych.

Scheat – β Pegasi

Jest drugą co do jasności gwiazdą w konstelacji Pegaza. Jest to czerwona gwiazda typu widmowego M2 i klasyfikuje się ją pomiędzy podolbrzymami a olbrzymami. Scheat jest około 1500 razy jaśniejszy od Słońca. Położony jest w odległości 196 lat świetlnych od Ziemi.

Algenib – γ Pegasi

Algenib jest podolbrzymem typu widmowego B2. Z jasnością widomą 2,8m jest położony w odległości 390 lat świetlnych. Jest to zmienna typu β Cephei z okresem zmian 0,15 dnia i wahaniami jasności od 2,78m do 2,89m. Algenib jest 9 razy masywniejszy od Słońca, posiada promień 5 razy większy od Słońca i jest 5840 razy jaśniejszy.

Enif – ε Pegasi

Jest najjaśniejszą gwiazdą Pegaza. Z jasnością 2,39m położony jest w odległości 690 lat świetlnych. Jest pomarańczowym nadolbrzymem. Jest 12 razy masywniejszy od Słońca, około 5000 razy jaśniejszy i posiada promień 185 razy większy.

Homan – ζ Pegasi

Jest gwiazdą ciągu głównego, z typem widomwym B8. Posiada widomą jasność 3,4m i położona jest w odległości około 204 lat świetlnych od Ziemi. Jej promień jest czterokrotnie większy od słonecznego.

Matar – η Pegasi

Jest gwiazdą podwójną położoną w odległości 167 lat świetlnych od Ziemi. Wraz ze swoim towarzyszem okrążają wspólny środek masy z okresem 813 dni. Jaśniejszy składnik to olbrzym typu widmowego G2, cztery razy masywniejszy od Słońca i 250 razy jaśniejszy, natomiast słabszy składnik to gwiazda ciągu głównego o typie widmowym F0.

51 Pegasi

Gwiazda to jest gwiazdą ciągu głównego, podobną do Słońca. Położona jest w odległości 51 lat świetlnych od Ziemi. Była pierwszą odkrytą gwiazdą podobną do Słońca, wokół której krąży planeta. Gwiazda ma promień 24% większy od słonecznego i jest 11% masywniejsza niż Słońca. Jej wiek szacuje się na 6,1 do 8,1 mld lat. Planeta 51 Pegasi b została odkryta 6 października 1995 roku. Jej masa to połowa masy Jowisza, dostała nazwę Bellerophon.

M15 – gromada kulista

M15 to gromada kulista położona w gwiazdozbiorze Pegaza w odległości 35000 lat świetlnych od Ziemi, rozmiary kątowe wynoszą 18′. Jej wiek szacuje się na 12 miliardów lat, co czyni ją jedną z najstarzyszch znanych gromad kulistych. Szacuje się, że zawiera około 100000 gwiazd.

Gromada kulista M15

NGC7742 – galaktyka spiralna

Posiadaczom teleskopów o średnicy conajmniej 15cm można polecić do obserwacji galaktykę NGC7742, która jest w idealnym położeniu względem Ziemi, gdyż leży jej płaszczyzna leży prostopadle do kąta patrzenia z Ziemi. Pomimo niewielkich rozmiarów kątowych (zaledwie 1,7′) i jasności 12m, warto pokusić się o jej odszukanie. Położona jest w odległości 72 milionów lat świetlnych.

Galaktyka spiralna NGC7742