Niebo w marcu

Marzec jak wiadomo jest miesiącem kiedy przychodzi do nas wiosna. W tym roku Słońce przetnie równik niebieski w dniu 20. marca o godzinie 10:29. Od tego momentu będzie świeciło już na północnej półkuli nieba, a dni staną się dłuższe od nocy. W marcu długość dnia zwiększy się o kolejne 2 godziny.

Pamiętajmy też, że w ostatni weekend marca przestawiamy czas na zegarach z zimowego na letni.

Spis Treści

Wygląd nieba

Wygląd nieba w połowie miesiąca o godzinie 20:00. Położenie ciał Układu Słonecznego na dzień 15. marca.

Wygląd nieba w połowie miesiąca o godzinie 4:00. Położenie ciał Układu Słonecznego na dzień 15. marca.

Księżyc

Planety

Merkury

Obserwacje Merkurego będą możliwe dopiero w ostatnich dniach miesiąca tuż po zachodzie Słońca, kiedy to oddali się on od niego na wystarczającą odległość. Dodatkowo 29. marca w pobliżu Merkurego pojawi się młody Księżyc, co może ułatwić nam zidentyfikowanie planety. Kto więc jeszcze nie miał okazji jej obserwować teraz jest na to najlepszy czas.

Wenus

Dobre warunki do obserwacji Wenus potrwają mniej więcej do połowy miesiąca. Wtedy do zacznie powoli ginąć w blasku Słońca. Obecnie Wenus z każdym dniem zmniejsza swoją fazę oraz zwiększa rozmiary kątowe, ponieważ zbliża się do koniunkcji dolnej. Kolejne „okno” obserwacyjne dla Wenus pojawi się już kilka dni po koniunkcji ze Słońcem, będzie wtedy świecić na porannym niebie jednak nisko nad horyzontem. Ale może czyjeś wprawne oko ją tam wypatrzy?

Mars

Czerwoną Planetę na wieczornym niebie będziemy mogli obserwować niemal do końca maja. Rozmiary kątowe tarczy planety będą utrudniały, a wręcz uniemożliwiały dostrzeżenie wielu szczegółów na jego powierzchni. Chociaż przyznam Wam szczerze, że około 2 tygodnie temu udało mi się dostrzec na Marsie czapę polarną w postaci białej kropki na krawędzi jego tarczy. Może i Wam się uda?

Jowisz

Jowisz powoli zbliża się do opozycji, która będzie miała miejsce 8. kwietnia. Z każdym dniem Jowisz będzie więc wschodził coraz wcześniej, a pod koniec miesiąca będzie dostępny obserwacjom niemal przez całą noc.

Saturn

Saturn przebywający obecnie w gwiazdozbiorze Strzelca również z każdym dniem jest coraz dłużej dostępny dla obserwatorów. Opozycja planety będzie miała miejsce 15. czerwca.

Uran

Urana będziemy mogli obserwować na wieczornym niebie mniej więcej do połowy miesiąca, później zbliży się na niebie za bardzo do naszej Dziennej Gwiazdy. W ubiegłym miesiącu udało mi się obserwować Urana na wieczornym niebie.  W powiększeniu 200-krotnym wyraźnie odróżniał się od gwiazd kolorem niebieskawym i niewielką tarczką. Widok niezapomniany.

Neptun

Neptun obecnie przebywa na niebie zbyt blisko Słońca. Musimy na niego poczekać co najmniej do czerwca.

Komety

41P/Tuttle-Giacobini-Kresak

Ozdobą marcowego nieba powinna stać się kometa 41P/Tuttle-Giacobini-Kresak, która przemieszczać się będzie na tle gwiazdozbiorów Małego Lwa oraz Wielkej Niedźwiedzicy. Z początkiem miesiąca jej jasność będzie wynosić około 9m, szacuje się, że pod koniec marca jasność wzrośnie do nawet 7m. Nie powinno być więc problemu z jej odnalezieniem na niebie, szczególnie tym pozamiejskim.

Droga komety 41P/Tuttle-Giacobini-Kresak na tle gwiazd w marcu 2017 roku.

Planetoidy

W marcu kilka planetoid będzie dość łatwymi obiektami do obserwacji, gdyż ich jasność będzie większa niż 10m.

(4)Vesta

Na tle gwiazdozbioru Bliźniąt będzie przemieszczać się planetoida (4)Vesta. Jasność jej będzie wynosić w granicach 7,6m.

Droga planetoidy (4)Vesta na tle gwiazd w marcu 2017 roku

Droga planetoidy (4)Vesta na tle gwiazd w marcu 2017 roku.

(9)Metis

Planetoida (9)Metis w marcu osiągnie jasność 9,3m. Poruszać się będzie na tle gwiazdozbioru Lwa.

Droga planetoidy (9)Metis na tle gwiazd w marcu 2017 roku.

(14)Irene

Również na tle gwiazdozbioru Lwa i również w podobnej jasności co (9)Metis będzie znajdować się planetoida (14)Irene.

Droga planetoidy (14)Irene na tle gwiazd w marcu 2017 roku.

(15)Eunomia

Planetoida (15)Eunomia będzie przemieszczać się na granicy gwiazdozbiorów Hydry i Sekstantu osiągając jasność w okolicach 9,3m.

Droga planetoidy (15)Eunomia na tle gwiazd w marcu 2017 roku.

Ciekawe koniunkcje

14. marca – koniunkcja Księżyca z Jowiszem

Tuż po wschodzie Księżyca, około godziny 21:30 w pobliżu pełni zbliży się on do największej planety Układu Słonecznego na odległość niecałych 2°.

Wieczorna koniunkcja Księżyca z Jowiszem w dniu 14. marca.

20. marca – koniunkcja Księżyca z Saturnem

Przed wschodem Słońca nisko nad południowo – wschodnim horyzontem dojdzie do spotkania Księżyca z Saturnem w odległości niecałych 4,5°. Do większego zbliżenia na niecałe 3° dojdzie już po zachodzi obiektów, z Polski nie będzie już jednak ono widoczne.

Koniunkcja Księżyca z Saturnem w dniu 20, marca.

Koniunkcja Księżyca z Saturnem w dniu 20. marca.

29. marca – koniunkcja Księżyca z Merkurym

Pod koniec miesiąca tuż po zachodzi Słońca będziemy mieli okazję „złapać” Merkurego. Około 7,5° na prawo od Księżyca próbujmy odnaleźć najbliższą Słońcu planetę. Jasność Merkurego wynosić będzie -0,6m, powinno więc nam się udać go wyłapać z tła nieba. Przy da się tutaj na pewno lornetka, która ułatwi jego odnalezienie. Nieco wyżej będzie świecił Mars, którego też nie powinniśmy ominąć tego dnia.

Koniunkcja Księżyca z Merkurym w dniu 29. marca 2017 roku.

30. marca – koniunkcja Księżyca z Marsem

W przedostatni wieczór miesiąca dojdzie do zbliżenia Księżyca do Czerwonej planety – tym razem na odległość około 5°.

Koniunkcja Księżyca z Marsem w dniu 30. marca.

Inne ciekawe zjawiska

Zjawiska zakryciowe

4. marca – zakrycie i odkrycie gwiazdy γ Tauri

W sobotni wieczór dojdzie do efektownego zakrycia gwiazdy γ Tauri o jasności 3,7m przy nieoświetlonej krawędzi księżycowej tarczy. Zakrycie gwiazdy będzie miało miejsce o godzinie 22:03. Po około 50 minutach (22:53) warto spróbować zaobserwować odkrycie gwiazdy przy jasnej krawędzi tarczy.

Zakrycie gwiazdy ga Tauri.

Zakrycie gwiazdy γ Tauri w dniu 4. marca 2017 roku.

• Maciej Pawłowski