Niebo w lutym

Pierwszy miesiąc roku mamy już prawie za sobą. Przyniósł nam on kilka ciekawych zjawisk na niebie. Nie wiem jak u Was, ale u mnie nie było zbyt wielu pogodnych nocy, gdzie można by poobserwować niebo. Może luty przyniesie nam nieco rozpogodzeń, które pozwolą na obserwacje tego, co nad naszymi głowami.

W lutym wyraźnie już widać, że Słońce „wędruje po niebie” coraz wyżej, a dzięki temu dni stają się coraz dłuższe. Pomimo tego jednak do równonocy wiosennej pozostaje jeszcze ponad miesiąc, mamy więc dużo czasu na podziwianie nocnego nieba.

Na początku miesiąca Słońce wschodzi w Warszawie o godzinie 7:17, zachodzi o 16:22. Pod koniec miesiąca wschód nastąpi o 6:24, zachód natomiast o 17:13. w ciągu całego miesiąca dzień wydłuży się nam zatem o niemal dwie godziny!

Spis Treści

Wygląd nieba

Poniższe mapy przedstawiają wygląd nieba w Polsce w połowie miesiąca. Położenia ciał Układu Słonecznego na dzień 14.02.2017.

Wygląd nieba w połowie lutego o godzinie 20:00.

Wygląd nieba w połowie lutego o godzinie 4:00.

Księżyc

Poniżej przedstawiam diagram miesięczny Księżyca pochodzący z programu Nocny Obserwator autorstwa Pana Janusza Wilanda. Na diagramie świetnie widać kiedy mamy dostępne noce astronomiczne z ciemnym niebem, której jak wiemy najlepiej nadaje się do obserwacji.

Planety

Merkury

Na widoczność Merkurego na niebie musimy poczekać do drugiej połowy marca, wtedy to będziemy mogli go obserwować na wieczornym niebie.

Wenus

Wenus przez cały miesiąc pozostanie dostępna do wieczornych obserwacji, będąc najjaśniejszym obiektem, który można będzie dostrzec już „chwilę” po zachodzie Słońca. Pamiętajmy, że na wieczornym niebie planecie towarzyszy Mars. Czy dojdzie między nimi do ciekawych koniunkcji? Poczytajcie o tym nieco dalej.

Mars

Mars – o czym wspomniałem wcześniej – pozostaje dostępny do obserwacji na wieczornym niebie podobnie jak Wenus. Niestety średnicy tarczy planety jest już bardzo mała (4,5″), ciężko więc dostrzec będzie na niej jakieś szczegóły.

Jowisz

Największa planetę Układu Słonecznego będziemy mogli podziwiać bez problemu przez cały miesiąc. Na początku lutego Jowisz wschodzi około godziny 23, pod koniec miesiąca wschód przypada dwie godziny wcześniej.

Opisując Jowisza nie sposób nie wspomnieć o księżycach galileuszowych, które można obserwować już przez niewielkie lornetki. Księżyce te krążąc wokół planety raz się za nią chowają, raz przechodzą przed nią – rzucając na górne warstwy atmosfery swój cień. Poniżej wykaz zjawisk w układzie Jowisza na cały miesiąc.

Wykaz Zjawisk W Układzie Jowisza W Lutym 2017 Roku
Wykaz-zjawisk-w-ukladzie-Jowisza-w-lutym-2017-roku.pdf
610.6 KB
51 Downloads
Szczegóły

Saturn

Saturn rozpoczyna okres swojej widoczności w roku 2017. Przechodząc z gwiazdozbioru Wężownika do Strzelca warunki do jego obserwacji w tym roku będą bardzo słabe ze względu na niskie położenie nad horyzontem. Nie zmienia to faktu, że Saturn jest wdzięcznym obiektem do obserwacji ze względu na pierścienie, a także księżyce. Saturn na początku miesiąca wschodzi przed godziną 5., pod koniec miesiąca dwie godziny wcześniej.

Uran

Przebywając w gwiazdozbiorze Ryb, Uran będzie dostępny obserwacjom przez cały miesiąc, z każdym dniem będzie jednak zachodził coraz wcześniej. Na początku miesiąca zachód planety przypadał będzie na okolice godziny 23, natomiast koniec miesiąca to zachód planety około 21.

Neptun

Na lepsze warunki do obserwacji Neptuna będziemy musieli poczekać co najmniej do końca maja. Obecnie planeta znajduje się zbyt blisko Słońca aby obserwacje były sensowne.

Ciekawe koniunkcje

1. lutego – wieczór – koniunkcja Księżyca z Marsem i Wenus

Już pierwszego lutowego wieczoru będziemy mogli podziwiać nie niebie ciekawy układ ciał niebieskich. Patrząc od lewej do prawej będą to po kolei: Księżyc, Mars, Wenus. Cała trójka będzie świeciła na obszarze szerokim na około 14°. Księżyc będzie oddalony od Marsa o około 8°, natomiast Mars od Wenus około 6°. Zatem aparaty w dłoń, chłodzimy matryce i robimy zdjęcia koniunkcji. Całość będzie wyglądała mniej więcej jak poniżej.

Koniunkcja Księżyca, Marsa i Wenus – 1.lutego wieczorem.

5. lutego – wieczór – przejście Księżyca przez gromadę otwartą Hiady

Tego wieczoru musimy skierować swój wzrok w kierunku Księżyca. Kolejny raz podążając po nieboskłonie Księżyc przesunie się na tle gromady otwartej Hiady, dokonując przy tym zakryć i odkryć gwiazd tej gromady. O dokładnych momentach poczytacie nieco dalej.

Przejście Księżyca na tle gromady otwartej Hiady – 5. lutego wieczorem

16. lutego – północ – koniunkcja Księżyca z Jowiszem

Koniunkcja Księżyca z Jowiszem – noc z 15/16. lutego 2017 r.

21. lutego – nad ranem – koniunkcja Księżyca z Saturnem

Nad ranem spójrzmy w kierunku południowo – wschodniego horyzontu. Na wysokości około 8° znajdziemy Księżyc odległy od Saturna o 3,5°.

Koniunkcja Księżyca z Saturnem – 21. lutego nad ranem.

26. lutego – wieczorem – koniunkcja Marsa i Urana

Tego wieczoru nie lada gratka dla miłośników nieba. Dwie planety – Mars i Uran – zbliżą się na niebie do siebie na odległość około 35′ – czyli niewiele więcej niż średnica tarczy Księżyca. Kto jeszcze nie miał okazji oglądać Urana – będzie to znakomita okazja do jego odnalezienia na niebie.

Koniunkcja Marsa i Urana – 26. lutego wieczorem.

Inne ciekawe zjawiska

Zjawiska zakryciowe

2. lutego – zakrycie i odkrycie gwiazdy nu Psc

O godzinie 20:22 dojdzie do zakrycia przy ciemnym brzegu księżycowe tarczy gwiazdy ν Psc o jasności 4,5m. Po niecałej godzinie gwiazda ponownie pojawi się – tym razem po drugiej stronie Księżyca.

Zakrycie gwiazdy ν Psc – godzina 20:22.

Zakrycie gwiazdy ν Psc – godzina 21:24.

5. lutego – przejście Księżyca przez gromadę otwartą Hiady

Pierwszym godnym polecenia zjawiskiem zakryciowym tego wieczoru jest zakrycie przez Księżyc gwiazdy 71 Tau o jasności 4,5m.

Zakrycie gwiazdy 71 Tau - 5.lutego godzina 18:03.

Zakrycie gwiazdy 71 Tau – 5.lutego godzina 18:03.

57 minut później gwiazda wyjrzy zza oświetlonej części tarczy księżycowej.

Odkrycie gwiazdy 71 Tau - 5.lutego godzina 19:00.

Odkrycie gwiazdy 71 Tau – 5.lutego godzina 19:00.

O godzinie 19:16 dojdzie do zakrycie gwiazdy θ1 Tau o jasności 3,8m.  Około 40 sekund później za Księżycem zniknie gwiazda θ2 Tau o jasności 3,4m.

Zakrycie gwiazdy θ1 Tau - 19:17.

Zakrycie gwiazdy θ1 Tau – 19:17.

Zakrycie gwiazdy θ2 Tau - 19:18.

Zakrycie gwiazdy θ2 Tau – 19:18.

Po ponad godzinie obie gwiazdy pojawią się przy jasnym brzegu tarczy Księżyca – dokładnie o godzinie 19:30.

Odkrycie gwiazdy θ1 Tau - 20:30.

Odkrycie gwiazdy θ1 Tau – 20:30.

Odkrycie gwiazdy θ2 Tau - 20:30.

Odkrycie gwiazdy θ2 Tau – 20:30.

(1) Ceres

W lutym na tle gwiazdozbioru Ryb oraz Wieloryba przemieszczać się będzie planeta karłowata Ceres. Jej jasność w tym okresie powinna wynosić w okolicach 9,0m, nie powinno być więc większych problemów z jej identyfikacją.

(2) Pallas

W lutym na tle gwiazdozbioru Wodnika przemierzać nieboskłon będzie planetoida (2) Pallas. Będzie o 1 stopień jasności słabsza od (1) Ceres, ale nie powinno być większych problemów z jej odnalezieniem.

(4) Westa

Na tle gwiazdozbioru Bliźniąt poruszać się będzie w lutym planetoida (4) Westa. Jej jasność powinna wynieść około 7 m, będzie więc bardzo łatwym obiektem do obserwacji.

45P/Honda-Mrkos-Pajdusakova

W lutym wdzięcznym obiektem do obserwacji będzie kometa 45P/Honda-Mrkos-Pajdusakova, która będzie znajdować się blisko Ziemi, w odległości około 0,1 j.a. Jasność komety powinna w tym okresie wynosić około 7m, wystarczy więc tylko dobrze się wpatrywać, a na pewno ją dostrzeżemy. O zbliżeniach z jaśniejszymi gwiazdami oraz obiektami mgławicowymi tej komety w lutym napiszę Wam w osobnym artykule.

C/2015 V2 (Johnson)

W lutym warto też pokusić się o odnalezienie komety C/2015 V2 (Johnson), której jasność będzie wynosić około 10m, a przemieszczać się ona będzie na tle gwiazdozbioru Wolarza oraz Herkulesa.

2P/Encke

Trzecią kometą dostępną do amatorskich obserwacji w lutym będzie kometa 2P/Encke. Jej jasność powinna przekroczyć 10m więc warto spróbować ją odnaleźć. Kometa będzie poruszać się na tle gwiazdozbioru Ryb.

Półcieniowe zaćmienie Księżyca 10/11 lutego 2017 r.

Z pewnością będzie to najciekawsze wydarzenie na niebie w lutym 2017 roku. W nocy z 10 na 11 lutego dojdzie bowiem do półcieniowego zaćmienia Księżyca, które będzie można obserwować z terenu naszego kraju, o ile oczywiście pogoda na to pozwoli. Zaćmienie rozpocznie się o godzinie 23:34 – wtedy też nastąpi pierwszy kontakt księżycowej tarczy z półcieniem Ziemi w przestrzeni kosmicznej, koniec zaćmienia to godzina 3:53. Poniżej diagram przedstawiający przebieg zaćmienia.

• Maciej Pawłowski