Zakrycie Neptuna

Już w najbliższy czwartek będziemy mieli okazję obserwacji niecodziennego zjawiska na niebie. Tego wieczoru dojdzie do zakrycia ostatniej planety Układu Słonecznego przez naszego naturalnego satelitę.

Do zakrycia dojdzie nad południowo – wschodnim horyzontem na wysokości około 25° na tle gwiazdozbioru Wodnika, gdzie obecnie przebywa Neptun. Księżyc będzie oświetlony niemal w 100%, ponieważ będzie dobę przed pełnią. Dzięki temu malutki kawałek księżycowej tarczy pozostawać będzie nieoświetlony i zjawisko będzie atrakcyjne. Planeta będzie powoli przez kilka sekund znikać za księżycową tarcza.

Zjawisko będzie miało miejsce o godzinie 21:29.

mapa_nieba

Zakrycie Neptuna przez Księżyc w dniu 15. września 2016 r.

Jeśli chodzi o odkrycie planety, będzie ono trudne do obserwacji, gdyż do odkrycia dojdzie przy oświetlonym brzegu księżycowej tarczy. Dodatkowo fakt dostrzeżenia odkrycia utrudni faza Księżyca. Być może komuś się to uda?

on

Przeglądając prognozę pogody na najbliższe dni wygląda to dosyć obiecująco, jednak dla tych, którzy nie mają możliwości sprzętowych, albo akurat nie będa mogli obserwować, polecam kanał znanego chyba większości miłośników astronomii Karola Wójcickiego – Z głową w gwiazdach. Karol będzie przeprowadzał transmisję na żywo z tego wydarzenia. Wszelkie niezbędne informacje znajdziecie na jego profilu na Facebook.